Έχοντας στις αποσκευές του ειδικό βραβείο από τον 66 Φεστιβάλ Βενετίας και υποψηφιότητα για τον Χρυσό Λέοντα, το «Soul Kitchen» κάνει πρεμιέρα στη χώρα μας και ταυτόχρονα σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις.
Η κωμωδία του Τούρκου γεννημένου στη Γερμανία Φατίχ Ακίν έχει έντονο ελληνικό χρώμα, με τον κεντρικό του ήρωα, τον Ζήνο Καζαντζάκη(Αδάμ Μπουσδούκο) να βρίσκεται σε επαγγελματικό αδιέξοδο. Το εστιατόριο που διατηρεί σε υποβαθμισμένη συνοικία στο Αμβούργο πάει από το κακό στο χειρότερο, παραμελημένο και με κίνδυνο οριστικού λουκέτου από τις υγειονομικές υπηρεσίες, η προσωπική του ζωή μπαίνει σε δοκιμασία από την μετάθεση της φίλης του (Ναντίν) στη Σαγκάη, και ταλαιπωρείται από πόνους στη μέση. Η κατάσταση περιπλέκεται όταν αποφυλακίζεται με περιοριστικούς όρους ο μικρότερος του αδερφός ( Ηλίας) και ταυτόχρονα αναγκάζεται να συνεργαστεί με έναν ιδιόρρυθμο σεφ(Σάιν).
Ο Φατίχ Ακίν δοκιμάζει για πρώτη φόρα να παρουσιάσει τους χαρακτήρες του μέσα από το πρίσμα κωμικών-σπονδυλωτών καταστάσεων και το εγχείρημα του αυτό σε γενικές γραμμές κρίνεται επιτυχημένο. Η φετινή είτε είναι χρονιά πειραματισμών για τον Ακίν (συμμετοχή στο “New York I love you”) ή μια εν γένει μετατόπιση του ενδιαφέροντος του σε διαφορετικές υφολογικές και σκηνοθετικές φόρμες.
Δεν πρέπει να μας προκαλεί έκπληξη η επιλογή του να δώσει στους πρωταγωνιστές του άρωμα ελληνικό. Ο Αδάμ Μπουσδούκος (βραβευμένος το 1998 και 2001 για την ταινία του Ακίν “Ακαριαίο Χτύπημα”), είναι ένας από τους βασικότερους του συνεργάτες, πρωταγωνίστησε στις μεγαλύτερες κινηματογραφικές στιγμές του Τούρκου δημιουργού (Βαθιά Κοφτά Ανθρώπινα, Μαζί ποτέ, Σολίνο ), αλλά πέραν τούτου, τους συνδέει μια μακροχρόνια φιλία, ήταν συμμαθητές και μεγάλωσαν μαζί στις γειτονιές της Γερμανικής μεγαλούπολης.
O Ζήνο Καζαντζάκης δεν μιλάει σχεδόν καθόλου ελληνικά, το μαγαζί του δεν προσφέρει ελληνικό φαγητό η κοπέλα του δεν είναι ελληνίδα και φαίνεται να μην έχει τους ισχυρούς οικογενειακούς δεσμούς που είμαστε εξοικειωμένοι όταν ακούμε για έλληνες του εξωτερικού.
Αυτή κατά τη γνώμη μου ήταν συνειδητή επιλογή του σκηνοθέτη να μην αναλωθεί σε αυτό καθ’ αυτό το μεταναστευτικό ούτε σε θέματα καταγωγής, κουλτούρας (υπήρχαν έντονα στη ταινία του (“Bαθιά , Kοφτά , Ανθρώπινα”), παρόλο που θίγονται, χωρίς όμως να θεωρούνται ο βασικός κορμός της πλοκής, ίσως όμως και αυτό να αντανακλά και μια ποιο σύνθετη οπτική ματιά των φαινομένων αυτών στη Γερμανία. Θα είχε ενδιαφέρον σε άλλου τύπου ανάλυση, εάν δηλαδή το γερμανικό κράτος κατάφερε ως ένα βαθμό να αφομοιώσει τις διάφορες εθνότητες (Τούρκοι, Ιταλοί, Έλληνες κλπ), που συνυπάρχουν για πάνω από μισό αιώνα, και εάν εν τέλει ο ήρωας μας και τα προβλήματα του αντικατοπτρίζουν τον μέσο Γερμανό και όχι απαραίτητα έναν Έλληνα της Γερμανίας.
Απολαυστικός ο Birol Unel (άλλος ένας συνεργάτης του Φατίχ Ακίν και βραβευμένος για την εκπληκτική του ερμηνεία στο “ Μαζί Ποτέ”), στο ρόλο του ανατρεπτικού και ασυμβίβαστου σεφ, όμως με μικρότερο ρόλο απ ότι θα περιμέναμε. Ο Moritz Bleibtreu θύμιζε περισσότερο ιταλό μαφιόζο σε ταινίες του Κόπολα παρά για Έλληνα μικροαπατεώνα, από τις γυναικείες ερμηνείες συμπαθητική η πρωτοεμφανιζόμενη Anna Bederke στο ρόλο της μπαργούμαν που ερωτεύεται τον Ηλία.
Ιδιαίτερη αναφορά στις πραγματικά απολαυστικές μουσικές επιλογές, με την soul όπως είναι φυσικό να κυριαρχεί. Ακούγονται έξυπνες διασκευές κομματιών από ανατολίτικα , rock μέχρι και ένα όμορφο ελληνικό blues. Οι δημιουργοί της ταινίας δείχνουν να έχουν ιδιαίτερη προτίμηση στη «Φραγκοσυριανή» που την ακούμε σε 2 διαφορετικές διασκευές.
ΤΟ SOUL KITCHEN κάνει πρεμιέρα στις Ελληνικές Αίθουσες στις 17/12/2009
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου