Κυριακή, 1 Φεβρουαρίου 2015

Φεστιβάλ Βερολίνου 2012: 5η+6η μέρα

Berlinale 62 - Days 5+6: Φαβορί για Χρυσή Αρκούδα

Φεστιβάλ | 15 Φεβρουαρίου 2012 | SevenArt.gr





Του ανταποκριτή μας
Ιάκωβου Γωγάκη

Sister” + “Jayne Mansfield's Car
Μπαίνοντας ουσιαστικά στην τελική στροφή της διοργάνωσης, άρχισαν κάπως να ξεκαθαρίζουν οι ταινίες του διαγωνιστικού τμήματος που βρίσκονται κοντά σε κάποιο βραβείο, χωρίς από την άλλη μεριά να παραβλέψουμε πως δε θα υπάρξουν εκπλήξεις από τον Μάικ Λι και την ομάδα του.
Το “Barbara” από τη Γερμανία, το “Sister” από την Ελβετία, και το “Tabu”, μια συμπαραγωγή Πορτογαλίας, Γερμανίας και Βραζιλίας, έχουν κερδίσει σίγουρα μια θέση στην καρδιά των δημοσιογράφων, με το βραβείο FIPRESCI είναι πολύ πιθανό να καταλήξει σε ένα από τα τρία.
Διαγωνιστικό Τμήμα

Sister

Για το “Barbara” του Κρίστιαν Πέτζολντ κάναμε αναφορά τις προηγούμενες μέρες, ενώ χθες είδα μεταξύ άλλων το “Sister” της Ούρσουλα Μέγιερ, ένα βαθιά ανθρώπινο δράμα, το οποίο όπως ορθά λέχθηκε βαραίνει η σκιά των αδερφών Νταρντέν. Όπως και η Μέγιερ ακολουθεί βήμα βήμα ένα νεαρό παιδί, το οποίο μέσα στην άγνοια του για τον κόσμο γύρω του, ασυναίσθητα θα οδηγηθεί στην κορυφογραμμή των ονείρων του, που δεν είναι τίποτα άλλο από την επίτευξη της προσωπικής του ευτυχίας.

Ο Σάιμον διαμένει σε ένα θέρετρο των Άλπεων με τη μεγαλύτερη αδερφή του Λουίζ. Φαίνεται να μην έχουν αίσθηση των κινδύνων, ζουν χωρίς κανόνες, με την ασυδοσία και την ανεργία να γίνονται ένα με την καθημερινότητα τους. Μια παράλληλη ιστορία που ξεκινά θα γίνει η αφορμή πρωτίστως για τον Σάιμον, και δευτερευόντως για την αδερφή του, να βρεθούν ενώπιος ενωπίω με την οδυνηρή πραγματικότητα, που θα αποτελέσει το έναυσμα από την άλλη μεριά της κατανόησης της ύπαρξης τους. Έξυπνο το ανατρεπτικό τέλος της Μέγιερ, η οποία βρίσκεται για πρώτη φορά κοντά στην αναγνώριση της από ένα μεγάλο φεστιβάλ, όπως είναι αυτό του Βερολίνου.

Jayne Mansfield's Car

Ο Μπίλι Μπομπ Θόρντον με την ταινία αυτή, παραδίδει μάθημα σύγχρονης αμερικανικής ιστορίας, η οποία ξεκινά από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και φτάνει μέχρι το σήμερα. Εξηγεί μέσα από ενίοτε κωμικές και άλλες πιο δραματικές σκηνές, το πώς και το γιατί έφτασαν στο σήμερα οι συμπατριώτες του, ώστε να επιλέγουν συνειδητά να υπηρετήσουν σε διάφορα πολεμικά μέτωπα (Ιράκ, Αφγανιστάν).

Για τον βραβευμένο με Όσκαρ Θόρντον, η εξήγηση βρίσκεται μέσα στις δομές της αμερικανικής οικογένειας, στις περισσότερες τουλάχιστον ένα μέλος της υπηρέτησε στο Β’ Παγκόσμιο ή αργότερα στον πόλεμο του Βιετνάμ. Μέσα στα χρόνια έγιναν αρκετές έρευνες για τη δομή αυτών των οικογενειών, και το βασικό συμπέρασμα είναι το γεγονός πως για χιλιάδες ανθρώπους αυτές οι τραυματικές εμπειρίες εξακολουθούν να τους στιγματίζουν. Για κάποιους η συμμετοχή στο πολεμικό πεδίο ήταν υποχρέωση προς την πατρίδα και δεν το μετανιώνουν, ενώ για κάποιους άλλους λειτούργησε αντίθετα και το είδαν ως πλάνη, ως φιάσκο.

Αυτή είναι εν ολίγοις η οικογένεια του Μπίλι Μπομπ Θόρντον, ο οποίος σε μεγάλη ηλικία μένει ανύπαντρος, μαζί με τα δυο αδέλφια και τον πατέρα του. Όλοι κάπου υπηρέτησαν, και φυσικά κρύβουν τραύματα και ενοχές. Ο θάνατος της μητέρας τους που είχαν να την δουν χρόνια, θα τους φέρει κοντά με τα ετεροθαλή τους αδέρφια. Όλοι με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο θα αποκαλυφθούν, και θα απελευθερώσουν τα κρυμμένα τους συναισθήματα.

Δύσκολο έργο με ευρεία διανομή στο εξωτερικό λόγω της έντονα αμερικανικής θεματολογίας. Ο Θόρντον πετυχαίνει τον στόχο του, και με ένα δυναμικό καστ, τους Κέβιν Μπέικον, Τζον Χαρτ, Ρόμπερτ Πάτρικ και Ρόμπερτ Ντιβάλ, αγγίζει τις κρυφές πτυχές πολλών συμπατριωτών του. Δείτε το αν βρεθεί στο δρόμο σας.

Βερολίνο, 14η & 15η Φεβρουαρίου

Ιάκωβος Γωγάκης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου