Κυριακή 1 Φεβρουαρίου 2015

Hidden Movie Secrets in Festivals: Άντρας χοντρός, καραφλός και κοντός( Κολομβία)




Ο Ιάκωβος Γωγάκης παρουσιάζει άξιες προσοχής ταινίες που προβλήθηκαν πρόσφατα σε κινηματογραφικά φεστιβάλ ανά τον κόσμο και δεν έχουν βρει (ακόμα;) διανομή στην Ελλάδα.

Gordo, calvo y bajito, του Kάρλος Οσούνα

Κόντρα στους μεγάλους προϋπολογισμούς και στη δεδομένη υποτυπώδη παραγωγή animation στην Κολομβία, ο 31 ετών σκηνοθέτης, εικαστικός και καθηγητής πανεπιστημίου Κάρλος Οσούνα, ήδη από το 2008, έχει ξεκινήσει την πολύχρονη προετοιμασία της ταινίας του. Απευθύνθηκε στα Φεστιβάλ Τουλούζης και Σαν Σεμπάστιαν συμμετέχοντας σε projects για την ανάπτυξη της δουλειάς του. Ταυτόχρονα έλαβε επιχορήγηση από το Κέντρο Κινηματογράφου της χώρας του και ουσιαστικά κάπως έτσι ολοκλήρωσε το έργο, ξεκινώντας παράλληλα ένα ταξίδι σε κινηματογραφικά φεστιβάλ της υφηλίου, αρχής γενομένης από το Φεστιβάλ Καρθαγένης της Κολομβίας (παίρνοντας το μεγάλο βραβείο), στην Αγορά των Καννών, στη Βαρσοβία, την Ινδία και το Σικάγο.
Απλή, λιτή και άμεση ιστορία, για την εικόνα του σώματος και πως αυτή συνδέεται με την ανασφάλεια στην επαγγελματική σταδιοδρομία, στην προσωπική ζωή, στη σχέση με το αντίθετο φύλο. Υποδεχόμαστε θετικά το εκκολαπτόμενο animation movie της Λατινικής Αμερικής, δεδομένου της απόστασης του από το πιο εξελιγμένο δυτικό, ο Κάρλος Οσούνα παρά την εμφανή του απειρία, αποδεικνύεται πολυτάλαντος και άξιος (όχι ακόμα ισάξιος) συνεχιστής του πιο γνωστού δημιουργού κινουμένων σχεδίων στην Κολομβία του Φερνάντο Λαβέρδε.
Είναι σχετικά κοντός, έχει μερικά παραπανίσια κιλά είναι και ολίγον φαλακρός ο ήρωας του έργου ου Αντόνιο Φαρφάν, με την καθημερινότητα του να παραμένει στάσιμη. Από το συμβολαιογραφείο στο σπίτι και το αντίστροφο. Εσωστρεφής και μελαγχολικός, χαίρει μεν της συμπάθειας των συναδέλφων του, αλλά δείχνει άτολμος στο να πάρει πρωτοβουλίες και να διεκδικήσει το κάτι παραπάνω στη ζωή του. Η έλευση στο γραφείο ενός δυναμικού προϊστάμενου με παρόμοιο σωματότυπο θα αναστατώσει τον 46χρονο Αντόνιο και θα τον προβληματίσει για το γεγονός πως υπάρχουν άνθρωποι απόλυτα εξοικειωμένοι με την εξωτερική τους εμφάνιση. Θα αναζητήσει την αιτία της χαμηλής του αυτοεκτίμησης, θα κλάψει, θα βρίσει και στο τέλος θα αποδεχθεί ότι η αλλαγή στην εμφάνιση δεν αλλάζει τη ψυχή του καθενός.
Ο Κάρλος Οσούνα επηρεασμένος από το έργο του ζωγράφου Έντουαρντ Χόπερ που εστίαζε στη μοναχικότητα των προσώπων, δίδει την απόλυτα ρεαλιστική εικόνα του πρωταγωνιστή του, και αφαιρεί ταυτόχρονα τις όποιους μελοδραματικούς διαλόγους που θα μπορούσαν να προκύψουν (με μόνη εξαίρεση τη μουσική), αφήνοντας τον θεατή να παρατηρήσει και να συμπεράνει, μόνο μέσα από τις κινήσεις του ήρωα (σκυθρωπός, λιγομίλητος, συμπονετικός, ανεκτικός) το τι κρύβει και τι τον απασχολεί.
Τα μαθήματα ψυχοθεραπείας και η παρουσία της όμορφης Νόρας θα του αναπτερώσουν εν μέρει την αυτοπεποίθηση, με τον σκηνοθέτη από την άλλη μεριά να μην επενδύει στο πολύπλευρο κτίσιμο της ιστορίας (υπάρχει η ντεμοντέ “οσμή” του δικού μας κινηματογράφου των ‘60s) που θα μας οδηγήσει στην κορύφωση, τη λύτρωση και στα ψυχολογικά επίπεδα των κοινωνικών σχέσεων που αναπόφευκτα προκύπτουν, μέσα από την αίσθηση του κενού, του περιθωρίου και της μοναξιάς, όπως κατάφερε επιτυχώς ο Αυστραλός Άνταμ Έλιοτ στο “Μαίρη και Μάξ”.
Όσον αφορά αυτή καθ’ αυτή την κινηματογράφηση χρησιμοποιήθηκε η τεχνική του περιστροφοσκόπιου (rotoscoping) -η ύπαρξη ηθοποιών αλλά με την ψηφιακή τους επεξεργασία, και με χρήση ακόμα και τρισδιάστατης απεικόνισης. Αυτό το περίεργο και ενδιαφέρον μίγμα, που ακόμα και στις Η.Π.Α θεωρείται πειραματικό, εντυπωσιάζει το ανθρώπινο μάτι περισσότερο κι από την τεχνολογία 3D. Ο Κάρλος Οσούνα έχει το ελαφρυντικό ότι ακριβώς δεν βρίσκεται στα μεγάλα στούντιο του Χόλυγουντ που θα του έλυναν τα χέρια για να τελειοποιήσει το δύσκολο τεχνολογικά εγχείρημα του, θα μπορούσε όμως να συνδέσει καλύτερα τις επιμέρους σκηνές γιατί αφήνει την εντύπωση πως στο τομέα του ψηφιακού μοντάζ υπήρξε προχειρότητα.

Βαθμολογία: 5,5/10
Ιάκωβος Γωγάκης


Αναδημοσίευση απο SevenArt.gr( Στήλη " Χωρίς Διανομή")

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου